V roce 1968 na Silvestra ještě „neznormalizovaný“ československý rozhlas nadhodil otázku dodnes nevyřešenou, zda se v demokracii „lid smí vměšovat do svých vlastních záležitostí“ i proti vůli těch nahoře. Rozporná tehdy byla i teorie: Zákon ustanovil „významné dny“ připomínající, že lid historicky nedávno po právu povstal proti zločinným režimům (5. květen a 29. srpen připomínaly Pražské a Slovenské národní povstání), a pak prý (25. února) buržoazním politikům navzdory jednou provždy „lid sám rozhodl o své budoucnosti“. Ústava dokonce tvrdila, že „veškerá moc patří pracujícímu lidu“. Na druhé straně pracující lid věděl už od prezidenta Zápotockého, že moc mu nepatří, pokud se byť jen trochu vzepře svému „předvoji“, tedy Straně.
Později lid dostal
placky s portrétem Václava Havla a se slovy „TVÁ VLÁDA, LIDE, SE
K TOBĚ NAVRÁTILA“, a v Ústavě psanou naději, že „ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc
přímo.“ Zákon tak dosud nestanovil
a tak Ústava dočasně, už tři desetiletí, činí z lidu pouhý „zdroj
moci“ využívaný při „volné soutěži
politických stran respektujících základní demokratické principy“.
S „demokratickými principy“ se pak začalo
manipulovat podobně jako s „lidskými právy“ po „Vítězství pracujícího
lidu“. Jako po Únoru 1948 „předvoj“ nechával bez povšimnutí Všeobecnou
deklaraci lidských práv, nyní „elity“ nechávají bez povšimnutí Všeobecnou
deklaraci o demokracii.
Za vzor „boje za svobodu a demokracii“
zdejší zákonodárci nevyhlásili generální
stávku z 27. listopadu 1989, kdy se proti Straně, navzdory její uzákoněné
vedoucí úloze ve společnosti, postavila i všechna mimopražská
dělnická centra. Podle zákonodárců vzorem je, že se 17.11.1989 v Praze lidé nechali estébákem Zifčákem
dovést někam, kde byli zmláceni, což pak umožnilo signatáři Charty Petru Uhlovi
rozšířit dezinformaci o smrti studenta M. Šmída. Když lid přijal manévr
zákonodárců lhostejně, různí ministři začali „upravovat Ústavu“ jako kdysi prezident
Zápotocký – místo v Ústavě psaného „státní moc slouží všem občanům a lze
ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví
zákon“ prý platí princip tč. „demokratický“, že stát si může dělat co chce
s občany svými, resp. i s občany státu jiného.
Lid to opět přijal
lhostejně. Je tím jednou provždy zodpovězena otázka z roku
1968, zda se v demokracii „lid smí
vměšovat do svých vlastních záležitostí“ i proti vůli těch
nahoře???
Žádné komentáře:
Okomentovat