Desítky let před Listopadem a pár let
před Pražským jarem, podle dnešního obecného povědomí v čase děsné
perzekuce Václava Havla, vyšla na gramofonových deskách scéna
ze závěru Havlovy Zahradní slavnosti
s myšlenkou
A dnes už není doba statických a neměnných
kategorií, kdy A bylo vždy jen A a B vždy jen B. Dnes dobře
víme, že A může často zároveň být B a B zároveň A. Že B
může být nejen B a ale i A a C…
Já hru tehdy neznal, ale ta slova jsem vítal jako žádoucí upozornění,
jak jsou slova také užívána jako studená zbraň na manipulaci s lidmi.
Vždyť bolševici si pomáhali i tím, že někdy antifašisty nazvali i fašisty a pravdu i nebezpečnou dezinformací. Stávka byla pro bolševiky
zároveň spravedlivou zbraní dělníků (tam, kde usilovali o moc) i sabotáží
proletářské revoluce, kontrarevolucí (po uchvácení moci). Václav Havel v opozici na tuto
zbraň upozorňoval vícekrát. Ve Slovu
o slovu i v dokumentech Charty 77,
které informovaly, co přesně jsou lidská
práva. Jako aktivista Charty 77
Havel věděl jako Otcové zakladatelé USA, že Listina práv (The Bill
of Rights) je soupisem omezení kladených na mocné - co oni nesmí
dělat ani s podporou ‘většiny’.
Pak ‘bolševik padl’. Řada aktivistů Charty získala moc a činnost Charty byla ukončena. O řeč bolševiků se pak zajímal snad jen Petr ‘Fidelius’ Palek, který varoval, že jazyk je nástrojem dorozumění či přesvědčování, ale i nástrojem moci. Moci, které nejde o šíření myšlenek, spíše naopak, o ochromení samotné schopnosti myslet. Já občas vyčítal V. Havlovi mlčení, když podle mne bylo třeba lidem zopakovat význam základních pojmů.
Třeba pojmu demokracie. Havel i další správci státu mlčeli, když proti tezím TGM demokracie je diskuse a každý občan ví, že stát jsem i já Špidlův ministr spravedlnosti postavil své stát si může dělat s občany co chce; a spolek právníků pak ministra ocenil jako ‘právníka roku’.
Pokud jde o lidská práva, mlčením se přešlo, že pojem lidská práva mění význam jako kdysi slovo stávka. U nás aktivisté s podporou moci ‘chrání lidská práva’ sledováním, zda sami lidé neporušují svá práva potrestání hodným způsobem. Zjevně už tu neplatí poučení ze zrůdného šíření ‘evropských hodnot’ vtělené do Všeobecné deklarace lidských práv, že lidé mají všechna práva bez ohledu na své politické či jiné smýšlení, a že ‘viníky’ mohou být jen jednotlivci a to až po řádném a právoplatném odsouzení. Pokračují staleté snahy za pomoci státní moci vypudit ze společenského dění skupiny lidí, které mají od úřadů či aktivistů nálepku ‘závadoví’ (dříve antisocialistické síly, dnes komunisté, extremisté, trollové, antivaxeři…).
Ač v duchu rady Karla Čapka pracovat proti vládě stran v Listopadu zazněl
slib, že země bude spravována
odborníky, byla obnovena vláda straníků, někdy kvalitních jako dnešní premiér.
Tomu - podle prof. Kellera - prokazatelně selhává paměť a má vážné problémy s orientací. My přesto máme věřit, že z centra zachrání
demokracii, právo, zdraví občanů a ochrání i planetu.
Mnozí však jsme
přesvědčeni o opaku. Že právo je vypínáno; že republika takovou krizi dlouho nezažila;
že se vláda k lidu vrátila, ale
zanedlouho proběhl převrat. Že převrat proti demokracii je třeba vyšetřit a oklamání lidu se stává prioritním úkolem všech
západních vlád. Západ podle mne připomíná USA z románu
Ayn Randové Atlasova vzpoura – Ameriku
rozkládanou povinnou solidaritou a postoji viditelně humánními
a morálně správnými.
Randová žila skoro
deset let pod sovětskými bolševiky a zkušenosti přenesla
do románu. Vylíčila celkem přesně, co jsem prožil i já u nás. Lépe
než existující ústavy plné ‘odborníků’ ta žena ukázala, jak se jazyk jako zbraň
dá užívat a jaké to může mít následky.
Žádné komentáře:
Okomentovat